Home  Audi TT
    Na ten samochód czekano z wielkim napięciem. Wreszcie na początku października w Paryżu w 1998 roku nastąpiła oficjalna premiera Audi TT Coupe.
    Pierwsze pogłoski, że Audi szykuje sportowe coupe rozeszły się na początku lat 90. Z przecieków było tylko wiadomo, że ma być to auto supernowoczesne i o stylistyce nie przypominającej dotychczasowych aut tej firmy. Pierwsza odsłona modelu TT nastąpiła w 1995 roku we Frankfurcie. Pojazd spotkał się z olbrzymim zainteresowaniem. Chwalono awangardową stylistykę, jak i rasowe sportowe wnętrze. Od razu znaleźli się chętni do zakupu prototypu. Te fakty skłoniły firmę Audi do przyspieszenia prac nad ukończeniem produktu finalnego.
    Od razu nastąpiło zaskoczenie, gdyż wygląd pojazdu prawie nie różnił się od konceptu. Jedyne zmiany wprowadzone przez stylistów to wydłużenie linii bocznych okien i zmiana kształtu osłony wlotów powietrza.
    Dominują tu płynne linie i krągłości. Reflektory przednie i tylne mają bardzo zbliżony kształt, maska silnika i bagażnika są tak samo wyoblone. Dach stanowi delikatny łuk, który doskonale łączy się z szybami. Bardzo efektownie prezentują się pękate nadkola. Konstrukcja zderzaków, lusterek wstecznych i innych wystających elementów została tak przemyślana, by idealnie współgrać z całością oraz zapewnić jak najniższe opory powietrza.
    Stylisci Audi długo zastanawiali się nad doborem odpowiednich materiałów dla elementów wykonczenia wnętrza. I tak w Audi TT dominuje aluminium. Z tego materialu wykonane zostały: dzwignia zmiany biegów, obwódki wlotów powietrza, uchwyty schowka i drzwi, płytka pod którą ukryty został radioodbiornik oraz konsola środkowa. Unikając przepychu ograniczono się do umieszczenia na tablicy rozdzielczej najważniejszych przyrządów pomiarowych: prędkościomierza, obrotomierza, wskaźnika zużycia paliwa i wskaźnika temperatury cieczy chłodzącej oraz zegara analogowego. Wszystkie przyrządy, wskaźniki i uchwyty są okrągłe lub kuliste.
    Do napędu Audi TT Coupe służyły dwa rodzaje silników. Sięgnięto po sprawdzoną, czterocylindrową jednostkę o pojemności 1,8 litra, o czterech zaworach na cylinder. Dla potrzeb nowego auta wprowadzono parę ulepszeń. W rezultacie słabsza wersja silnika dysponuje mocą 180 KM, zaś maksymalny moment obrotowy wynosi 235 Nm. W tej wersji auto przyspiesza do 100 km/h w 7,4 s. Prędkość maksymalna 228 km/h. Napędzana jest przednia oś za pośrednictwem pięciobiegowej, mechanicznej skrzyni biegów.
    Drugi silnik ma moc 225 KM i maksymalny moment obrotowy 280 Nm. Prędkość 100 km/h auto osiąga w 6,4 s, zaś prędkość maksymalna wynosi 243 km/h. W tej wersji napędzane są obie osie, a przekazanie napędu odbywa się za pośrednictwem mechanicznej skrzyni o sześciu przełożeniach.
    Podczas salonu samochodowego w Genewie w 1999 roku zaprezentowano Audi TT Roadster ze składanym dachem.
    Oczywiście Audi TT Roadster różni się od modelu Coupe składanym dachem i ilością siedzeń w kabinie. W Audi TT Roadster nad fotelami zamontowano dwa efektowne pałąki, zabezpieczające pasażerów w razie wywrotki.
    Do napędu Audi TT Roadster przeznaczono te sam silnik w dwóch zakresach mocy, jak w przypadku modelu Coupe. Jest to czterocylindrowa jednostka o pojemności 1,8 litra i o czterech zaworach na cylinder. Słabsza wersja silnika dysponuje mocą 180 KM, zaś maksymalny moment obrotowy wynosi 235 Nm. W tej wersji przyspieszenie auta do 100 km/h wynosi 7,4 s, natomiast prędkość maksymalna 228 km/h. Napęd jest przekazywany na przednią oś za pośrednictwem pięciobiegowej, mechanicznej skrzyni.
    Drugi silnik jest wyposażony w turbosprężarkę i posiada po pięć zaworów na cylinder. W efekcie moc wzrosła do 225 KM. Maksymalny moment obrotowy wynosi 280 Nm. Prędkość 100 km/h auto osiąga po 6,4 s, zaś prędkość maksymalna wynosi 243 km/h. W tej wersji silnikowej napędzane są obie osie, a przekazanie napędu odbywa się za pośrednictwem mechanicznej skrzyni o sześciu przełożeniach.
    Jest jeszcze wersja 1.8 T o mocy 150 KM, która napędza Audi TT Roadster. Parametry silnika wystarczają by rozpędzić tego roadstera do 214 km/h i przyspieszać nim do setki w czasie 8,9 s.
    W 2003 roku Audi TT doczekało się rasowego silnika. Nową jednostką napędową, która znalazła się pod maską tego auta, jest sześciocylindrowy motor. Nowy silnik ma pojemność 3,2 l i moc 250 KM. Audi osiąga prędkość 100 km/h po 6,4 s i może się rozpędzić do maksymalnej prędkości (ograniczonej elektronicznie) 250 km/h. Napęd z silnika jest przekazywany na cztery koła za pośrednictwem przekładni DSG, która jest połączeniem tradycyjnej, sześciostopniowej skrzyni manualnej i automatu. Najważniejszą cechą tej skrzyni biegów są dwa mokre sprzęgła (tarcze sprzęgłowe są zanurzone w oleju), których ciśnienie regulowane jest hydraulicznie. Tak zwane sprzęgło K1 obsługuje biegi nieparzyste oraz bieg wsteczny, zaś sprzęgło K2 obsługuje biegi parzyste. Skrzynia DSG składa się więc w zasadzie z dwóch zamkniętych we wspólnej obudowie równolegle przełączanych przekładni.
    W Genewie w 2005 roku zaprezentowano TT Coupe quattro Sport.
    Silnik i układ napędowy zostały zmodernizowane. Dzięki temu 1,8 l, doładowana jednostka generuje 240 KM mocy i 320 Nm momentu obrotowego. TT quattro Sport przyspiesza do setki w 5,9 s i może rozpędzić się do 250 km/h. Silnik współpracuje z sześciobiegową manualną skrzynią biegów.
    Tylna kanapa została całkowicie usunięta, przednie fotele zastąpiono superlekkimi, a jednocześnie wytrzymałymi siedzeniami Recaro. Ponadto całkowicie zrezygnowano z klimatyzacji, dzięki czemu masa samochodu spadła o kolejne 12 kg. Jednocześnie, jeśli klient będzie zdecydowany na klimatyzację, może ją zamówić bez dopłaty. Po wszystkich zabiegach masa TT quattroSsport spadła o 75 kg. Samochód ten waży 1390 kg.
    Konstruktorzy Audi TT w 2005 roku postanowili odświeżyć nieco sportowe auto. Modyfikacji uległ popularny silnik o pojemności 1,8 litra. Doładowany benzynowy silnik dostępny będzie w dwóch wersjach. Pierwszy o mocy 163, drugi 190 KM. W obu przypadkach poprawiony został także maksymalny moment obrotowy, który wzrósł o 15 Nm (z 225 do 240). Audi TT ze słabszym silnikiem osiąga 224 km/h. Z mocniejszym - 234 km/h. 190 KM pozwala tej ostatniej rozpędzić się do setki w 7,4 s. Oba silniki dostępne będą w wersjach Audi TT coupe i roadster.
    W 2006 roku Audi wypuściło wersję specjalną modelu TT. Na rynek trafiło 99 sztuk coupe i 99 roadsterów. Wyróżnia je unikalny kolory lakieru, czarny dach i wnętrze w czarnej skórze. Audi TT Special Edition napędzane było 250-konnym silnikiem V6 i wyposażone w skrzynię DSG oraz standardowy dla modelu TT napęd Quattro. Na każdym egzemplarzu samochodu z serii znajdzie się wytłoczona informacja potwierdzająca przynależność do "klubu 99".     Audi TT coupe dostępne było od 28 000 EUR, natomiast w wersji roadster cena zaczynała się od 29 400 EUR. Cena TT Coupe quattro Sport zaczynała się od 41 600 EUR. Cenę TT Special Edition w wersji coupe w USA ustalono na 43 539 USD, a roadstera na 46 539 USD.