Home  BMW Z4
    BMW Z4 został po raz pierwszy zaprezentowany w 2002 roku, jako bezpośredni następca cieszącego się dużą popularnością modelu Z3 (produkowany od 1995 roku). Auto dopiero w 2003 roku zadebiutowało w Europie.
    Oryginalność bryły nadwozia polega na wyjątkowym i niespotykanym dotychczas, połaczeniu wklęsłych oraz wypukłych krawędzi z licznymi zaokrągleniami i kontrastującymi z nimi liniami ostrymi. Efekty tego zespolenia widoczne są najlepiej na przetłoczeniach drzwi i przednich błotnikach. Światła auta zostały odpowiednio wyprofilowane i w właściwy sposób komponują się z niepowtarzalną linią nadwozia. W tylnej ścianie dachu umieszczono sporych rozmiarów okno, które wykonano ze szkła.
    Deska rozdzielcza nie jest przeładowana, wszystkie niezbędne przełączniki znajdują się pod ręką, głównie z prawej strony. Tam też jest włącznik mechanizmu rozkładania i składania dachu. Ciekłokrystaliczny monitor znajduje się w zamykanej szufladzie, otwiera się po naciśnięciu guzika. Przy pomocy dodatkowych przycisków można dostosować jego położenie do potrzeb kierowcy, ekran zajmuje wówczas wskazaną pozycję. Zwraca uwagę gustowne wykończenie kokpitu. Chromowane akcenty współgrają z ciemną, skórzaną tapicerką.
    BMW Z4 od wiosny 2003 roku dostępny był z dwoma 6-cylindrowymi silnikami do wyboru. Pierwszy, o pojemnosci 3,0 l, ma 231 KM i umożliwia rozpędzenie Z4 do 250 km/h. Drugi, o pojemności 2,5 l, ma 192 KM i nie pozwala na jazdę z prędkością większą niż 235 km/h. BMW Z4 ze słabszym silnikiem do setki przyspiesza w 7,0 s, a auto z mocniejszym silnikiem prędkość 100 km/h osiąga w czasie 5,9 s. Seryjnie stosowana jest sześciobiegowa, manualna skrzynia. Za dopłatą montowana jest przekładnia sekwencyjną, wzorowaną na rozwiązaniach znanych z bolidów Formuły 1. Zmiany biegów możemy dokonywać na dwa sposoby: dzięki typowej dźwigni, umieszczonej pomiędzy siedzeniem kierowcy a pasażera, lub też wykorzystując łopatki znajdujące się z obu stron koła kierownicy.
    Jesienią 2003 roku w ofercie znalał się 6-cylindrowy silnik o pojemności 2,2 l. Ma on 170 KM i umożliwia rozpędzenie Z4 do 225 km/h. BMW Z4 z tym silnikiem do setki przyspiesza w 7,7 s.
    Na salonie samochodowym w Genewie w marcu 2005 roku zadebiutował Z4 z czterocylindrowym silnikiem benzynowym o pojemności 2,0 l i mocy 150 KM. Maksymalny moment obrotowy wynosi 200 Nm. Z4 w tej wersji 100 km/h osiąga po 8,2 s oraz rozpędza się do 220 km/h. Napęd na tylną oś przekazuje sześciostopniowa skrzynia manualna.
    Na salonie motoryzacyjnym Auto Show w Detroit w styczniu 2006 roku światową premierę miał BMW Z4 M Roadster.
    BMW Z4 M Roadster to przede wszystkim doskonałe osiągi uzyskane dzięki sześciocylindrowemu silnikowi rzędowemu o pojemności 3,2 l i mocy 343 KM. 106 KM uzyskanych z litra pojemności pozwala na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 5,0 s, maksymalna prędkość jest ograniczona elektronicznie do 250 km/h. Do przeniesienia napędu służy 6-biegowa manualna skrzynia biegów. BMW Z4 M posiada także, znaną z BMW M3, adaptacyjną blokadę mechanizmu różnicowego, która zwiększa stabilność jazdy oraz zapewnia optymalną trakcję, zwłaszcza podczas wychodzenia z zakrętów.
    Od zwykłego Z4 odróżniają go m.in. potężne wloty powietrza, pas przedni, obniżona atrapa chłodnicy i dwie charakterystyczne linie na masce. Również tył auta ma typowy dla serii M kształt z czterema rurami wydechowymi i poziomym dyfuzorem.
    Wnętrze ma sportowy, ale i dość elegancki styl. Typowa jest kolorystyka zegarów, z czarnym cyferblatem, białymi cyframi i czerwonymi wskazówkami. Również typowe jest wskazanie zakresu obrotów na obrotomierzu: żółte pole ostrzegawcze i czerwone krytyczne.
    W 2006 roku niewielkim zmianom stylistycznym poddany został także BMW Z4. Linię przodu pociągnięto bardziej ku nawierzchni, zaprojektowano nowe reflektory przeciwmgielne oraz charakterystyczne reflektory. Tył auta czyni go wizualnie szerszym, niższym i masywniejszym. We wnętrzu użyto lepszych jakościowo materiałów oraz nowych kolorów.
    Zmianie ulega również gama silników. Z4 będzie oferowana z dwoma sześciocylindrowymi jednostkami o pojemności 2.5 i jednym 3.0 oraz czterocylindrową 2.0. Najmocniejsza trzylitrowa jednostka osiąga moc 265 KM i maksymalny moment obrotowy 315 Nm. BMW Z4 3,0si przyspiesza do setki w 5,7 s, a prędkość maksymalna jest ograniczona elektronicznie przy 250 km/h. Z kolei jednostki 2.5-litrowe choć wywodzą się z tego samego silnika i mają tę samą pojemność różnią się mocą. 218-konna wersja 2,5si przyspiesza do 100 km/h 6,5 s, zaś prędkość maksymalna to 240 km/h. Słabsza wersja silnika 2,5i zastępuje dotychczasową jednostkę 2,2i. Większa pojemność skutkuje wyższą mocą (177 KM) i wyższym momentem obrotowym (230 Nm). Przyspieszenie do 100 km/h zajmuje 7,1 s, a prędkość maksymalna wynosi 229 km/h. Jedyny silnik, który zachowano bez zmian to czterocylindrowa jednostka o pojemności 2.0, która trafiła na rynek dopiero w kwietniu 2005 roku. Wszystkie jednostki współpracują z sześciobiegową skrzynią manualną. W przypadku wersji Z4 Roadster 3,0i lub 2,5si możliwy jest wybór skrzyni automatycznej z dźwigienkami zmiany biegów przy kierownicy.
    W czerwcu 2006 roku odbyła się oficjalna premiera BMW Z4 Coupe.
    Wpatrując się w wygląd Z4 M Coupe odnajdujemy poprawione kształty znane już z innych modeli tej marki. To, co odróżnia model M od bazowego Z4 Coupé to lotki, wloty powietrza, alufelgi oraz, dla niektórych być może najważniejsze – znaczek „M" na każdej większej płaszczyźnie.
    Z4 M napędzane będzie tym samym silnikiem co M3. Jest to wolnossąca sześciocylindrowa jednostka o pojemności 3,2 l i mocy 343 KM. Maksymalny moment obrotowy wynosi 365 Nm. Silnik współpracuje z manualną sześciobiegową skrzynią biegów. Z4 coupe będzie przyspieszało do 100 km/h w ciągu 5 s, a jego prędkość maksymalna zostanie ograniczona do 250 km/h. Równocześnie z Z4 M wejdzie na rynek Z4 coupe napędzane sześciocylindrowym silnikiem o pojemności 3,0 l. Dysponuje on mocą 265 KM i momentem 315 Nm. Z4 Coupe będzie przyspieszało do 100 km/h w ciągu 5,7 s, a jego prędkość maksymalna zostanie ograniczona do 250 km/h.
    BMW Z4 z silnikiem o pojemności 2,5 l kosztował 203 000 PLN. Model z mocniejszą jednostką o pojemności 3 litrów kosztował 225 000 PLN.