Home  Datsun 240Z
    Już od połowy lat sześćdziesiątych Nissan poważnie rozważał wprowadzenie na rynek popularnego i niedrogiego auta klasy GT. Taki samochód mógłby poważnie wzmocnić pozycję japońskiej marki na rynku. Podobno ojcem tego pomysłu był sam Yutaka Katayama, prezydent Nissan Motor Corporation w Stanach Zjednoczonych. Katayama był pod wrażeniem europejskich samochodów sportowych. Katayama szczegółowo opisał, jakiego samochodu oczekuje. Po otrzymaniu ostatnich wskazówek Hara wraz Yoshihiko Matsuo, głównym stylistą projektu rozpoczęli prace nad prototypem nazwanym później 240Z.
    Ostrożny Katayama cały czas powtarzał jednak, że 240Z wcale nie musi podobać się klientom tak, jak podoba się jemu samemu, dlatego model ten nie trafił na rynek pod nazwą Nissana. Japoński koncern nie chciał ryzykować utraty prestiżu w przypadku rynkowego niepowodzenia tego samochodu. Stąd właśnie jego „zesłanie” do Datsuna, „podfabryki” Nissana.
    Przy projektowaniu 240 Z spory udział miał słynny niemiecki stylista Albrecht hrabia Goertz, ten sam, który stworzył przepiękne BMW 507, zaś od 1961 pracował w Nissanie jako konsultant. Zgodnie z zaleceniami Katayamy, dla Goertza pierwowzorem 240Z był Jaguar E-type. Auto było gotowe w 1969 roku i już jesienią jego pierwsze egzemplarze wyjechały z fabryki Shatai w Tokio.
    Początkowo produkcja szła jednak bardzo wolno. Konstruktorzy Nissana cały czas testowali bowiem nowe sposoby montażu samochodów na taśmie produkcyjnej, przedłużały się też szkolenia pracowników. Pierwsze modele nie trafiały nawet do sprzedaży, najczęściej wykorzystywano je do prób zderzeniowych oraz do zdobycia innych potrzebnych atestów bezpieczeństwa.
    Rynkowy debiut Datsuna 240Z przypadł dopiero na koniec października 1969 roku. Na początek auto trafiło do salonów amerykańskich. Jego oficjalna prezentacja odbyła się w sali balowej hotelu Pierre w Nowym Jorku. Samochód wyróżniał się bardzo nowoczesną, smukłą sylwetką, zaś jego nadwozie ważyło zaledwie 1069 kilogramów.
    Silnik umieszczony był z przodu, a napędzane były koła tylne. Silnik o pojemności 2,4 l posiadający 6-cylindrów uzyskiwał 151 KM mocy i 198 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Ddostępne były dwie skrzynie biegów pierwsz 4-stopniowa ręczna oraz druga 3-stopniowy automat, w ten sposób samochód osiągał setkę w 8 s a jego prędkość maksymalna to 210 km/h.
    W niecały rok po debiucie 240Z w 1970 roku, popyt na ten model był już tak duży, że wartość używanych aut wyceniano na 4 000 USD. Również w tym roku Datsun 240Z bierze udział w zawodach Amerykańskiego Klubu Samochodów Sportowych (SCCA). W 1971 roku John Morton po raz drugi wygrywa w klasie C-Production. W tym roku wprowadzono również wersję samochodu z kierownicą umieszczoną z prawej strony.
    Po niespełna 4-latach (w 1973) produkcji tego modelu zostało sprzedanych 116 712 sztuk tego samochodu.
    W 1970 roku 240Z kosztował zaledwie 3 500 USD.