Home  Fiat X 1/9
    W momencie oficjalnej prezentacji, która odbyła się w listopadzie 1972 roku samochód nosił oznaczenie X 1/9. Oznaczenie to wskazywało na prototypowy charakter konstrukcji. Był to bowiem pierwszy samochód firmy Fiat z silnikiem umieszczonym tuż przed osią tylną.
    Linia nadwozia w kształcie klina jest bardzo korzystna pod względem aerodynamicznym i bardzo nowoczesna. Opracowanie tak niskiego nadwozia było możliwe ze względu na nietypowe, ale bardzo modne rozmieszczenie układu napędowego. Cały zespół napędowy Fiata X 1/9 mieści się bowiem tuż przed osią tylną. Do budowy nadwozia użyto tworzywa sztucznego, z którego wykonany jest m.in. dach samochodu. Dach można łatwo zdejmować i chować w bagażniku przednim.
    Silnik Fiata X 1/9 razem z mechanizmami przeniesienia napędu, pochodzi z modelu Fiata 128 Coupé 1300. Mechanizmy te ustawione są poprzecznie, z tyłu, przed osią tylną. Nie zmieściła się w pobliżu silnika chłodnica więc umieszczono ją z przodu. Długimi przewodami biegnącymi wzdłuż pojazdu w tunelu chłodnica połączona jest z silnikiem. Płyn do układu chłodzenia uzupełnia się wlewając nie do chłodnicy, lecz do zbiorniczka wyrównawczego umieszczonego z lewej strony silnika. Oprócz chłodnicy i wentylatora napędzanego silniczkiem elektrycznym z przodu samochodu umieszczony jest akumulator oraz urządzenia unoszące, chowane reflektory przednie.
    Aluminiowy silnik o pojemności 1,3 litra przekazywał moc 75 KM. Auto napędzane tą jednostką do „setki” rozpędzało się w niecałe 12 s. Maksymalna prędkość modelu wynosiła 160 km/h.
   W 1978 roku konstruktorzy Fiata postanowili wzmocnić X1/9, w związku z czym pod jego maską pojawił się nowy, 1,5-litrowy silnik pochodzący z modelu Ritmo. Dysponował on mocą 85 KM i współpracował z pięcioprzekładniową skrzynią biegów. Wzrosła tym samym dynamika pojazdu, prędkość 100 km/h samochód z "większym" silnikiem uzyskuje już 11,7 s, prędkość maksymalna Fiata X 1/9 1500 wynosiła 180 km/h. W wersji kierowanej na eksport do Stanów Zjednoczonych Fiat X 1/9 ma silnik z wtryskiem paliwa.
    Po zaprzestaniu produkcji przez koncern Fiata w 1983 roku Fiata X 1/9, był dalej wytwarzany przez firmę Bertone pod nazwą Bertone X 1/9. Do momentu zaprzestania produkcji przez firmę Bertone w 1988 roku Fiat X 1/9 był sprzedawany przez sieć dealerską Fiata.
    Fiat zbudował ponad 150 000 egzemplarzy.