Home  Jaguar XK
    Dwudrzwiowy Jaguar zadebiutował na wrześniowym salonie we Frankfurcie (2005 rok). Równolegle pokazano wersje coupe i cabrio.
    Sylwetka nowego XK jest teraz bardziej agresywna i sportowa. Jej kształt nawiązuje do konceptu Advanced Lightweight Coupe, pokazanego podczas styczniowego salonu motoryzacyjnego w Detroit. Nowy Jaguar - w wersjach coupe i cabrio - pod każdym względem przewyższa poprzednika. Najważniejszą zmianą jest zwiększenie sztywności nadwozia. Wszystkie jego elementy są z aluminium łączonego nitami i masą epoksydową. Tę ostatnią technologię przeniesiono z modelu XJ. Jeszcze ważniejsze jest odchudzenie auta. Nowe XK coupe waży 1.595 kg (cabrio 1.635), jest więc lżejsze od poprzedniego (o blisko 60 kg).
    Elektrycznie składany dach jest trzywarstwowy i wykonany z tkaniny. Składanie i rozkładanie go zajmuje 18 sekund i jest w pełni automatyczne. Wystarczy nacisnąć przycisk. W Jaguarze XK Convertible będzie można się pokazać już na początku przyszłego roku.     Pod maską jest wolnossący jaguarowski silnik V8 o pojemności 4,2 l i mocy 298 KM. Jednostka potrafi rozpędzić auto do setki w 5,9 s, a prędkość maksymalna została elektronicznie ograniczona do 250 km/h. Jaguar XK Convertible przyspiesza do 100 km/h w ciągu 6,3 s, a jego prędkość maksymalną ograniczono do 250 km/h. Po raz pierwszy w historii Jaguara w samochodzie znalazły się łopatki do sekwencyjnej obsługi sześciostopniowej automatycznej skrzyni biegów, umieszczone pod kołem kierownicy. Sam automat może zmieniać biegi w trybach Drive i Sport.
    W XK znalazł się system Forward Alert. Skanuje on drogę przed samochodem z częstotliwością 10 razy na sekundę, ostrzegając o możliwości zderzenia. W wersji cabrio zmodyfikowano ochronę pasażerów podczas dachowania. Tradycyjnie montowane pałąki nad tylną kanapą są teraz schowane za nią. W przypadku przewrócenia samochodu, specjalny czujnik uruchamia ładunki pirotechniczne, które wystrzeliwują pałąki ku górze, chroniąc głowy pasażerów.
    Jaguar XK to pierwszy samochód na rynku wyposażony w podnoszoną maskę silnika, która daje więcej szans pieszemu w starciu z nim. Już we wczesnej fazie projektowania nowego XK konstruktorzy postanowili, że maska właśnie tego Jaguara będzie ruchoma. Maska w XK waży 18 kg. Kiedy czujniki w zderzaku (wypełnione dodatkowo pianką absorbującą energię) namierzą pieszego, maska podnosi się o kilkanaście milimetrów w czasie 30 milisekund z prędkością 50 razy większą niż przyciąganie ziemskie. To zapewnia odpowiednią przestrzeń i nie zabija pieszego na miejscu. Urządzenie jest w wyposażeniu standardowym każdego XK.
    W lipcu 2006 roku, na salonie londyńskim Jaguar zaprezentował model XKR.
    XKR wyróżnia się kształtem zderzaka, dodatkowymi wlotami powietrza na masce, wlotem powietrza do chłodnicy wykonanym ze stalowej siatki i chromowanymi wlotami na błotnikach.
    Wnętrze Jaguara XKR również ukazuje dwa oblicza samochodu. Kontrastują ze sobą aluminium i drewno, skóra na kubełkowych siedzeniach, elegancka centralna konsola ze sportowymi przełącznikami i wskaźnikami oraz kierownica z manetkami do sekwencyjnej zmiany biegów.
    Źródłem napędu XKR jest doładowany silnik V8 o pojemności 4,2 l, który poza 420 KM oferuje również maksymalny moment obrotowy 560 Nm. Jaguar XKR w wersji Coupe przyspiesza od zera do setki w 5,2 s – Cabrio wolniejsze jest zaledwie o 0,1 s. Prędkość maksymalna wynosi 250 km/h i jest ograniczona elektronicznie. Moc przekazywana jest przez sześciobiegową skrzynię automatyczną z sekwencyjną zmianą porzełożeń.
    W Genewie w 2007 roku pokazana została specjalna edycja Jaguara XKR o nazwie Portfolio.
    Wygląd XKR ulepszono w wypadku wersji Portfolio specjalnym kolorem nadwozia Celestian Black. Duża ilość nowych elementów wyposażenia wnętrza podkreśla luksusowy wygląd XKR Portfolio. Wykończenie wnętrza z elementami z aluminium oferowane jest w wersji XKR Portfolio w standardzie, alternatywnie dostępne jest wykończenie z drewna orzechowego. Całość podkreśla nowy skórzany lewarek zmiany biegów, praktyczne uchwyty w drzwiach, dywaniki z logo firmy Jaguar i ozdobne listwy progowe Portfolio.
    W 2007 roku Jaguar przygotował dla serii XK facelifting. Wewnątrz pojawiły się nowe aluminiowe i drewniane panele ozdobne i chromowane pierścienie zegarów na desce rozdzielczej. Model XK-R będzie o 70 kg lżejszy i jego waga spadnie do 1665 kg. Pod maskę Jaguara XK Convertible trafił nowy silnik 3,5 V8 o mocy 260 KM.
    W 2008 roku w Genewie pokazany został Jaguar XKR-S, którego powstanie zaledwie 200 sztuk.
    Pod maską samochodu nadal drzemie 4,2 l jednostka V8 wyposażona w kompresor, która generuje 416 KM, czyli tyle, ile standardowy XKR. W XKR-S zdecydowano się założyć elektroniczną blokadę prędkości przy wartości 280 km/h.
    Nowy aerokit zawiera inaczej skonstruowany przedni zderzak, listwy progowe, a także zmodyfikowany tylni spojler i nowy zderzak zintegrowany z dyfuzorem.
    Za XKR z otwartym nadwoziem trzeba zapłacić od 102 990 EUR. Wersja Coupe jest nieco tańsza, a jej ceny rozpoczynają się od 94 990 EUR.