Home  Lamborghini Countach
    Countach był pierwszym modelem Lambo, w którym drzwi otwierałyby się do góry. Gdy podczas salonu motoryzacyjnego w Genewie w 1971 roku zaprezentowano jego pierwszy prototyp, przed stoiskiem włoskiej marki zgromadziła się długa kolejka. Chętnych do złożenia zamówienia na zakup bolidu nie brakowało. Lamborghini zadecydował, że samochód trafi do seryjnej produkcji.
    Pierwszy model studyjny Countacha opatrzono symbolami LP5000. „LP” to skrót od „Longitudinal Posterior”, co w języku włoskim znaczy „wzdłużny tylny” i odnosi się do umiejscowienia silnika. Liczba 5000 oznacza natomiast jego pojemność. Pięciolitrową jednostką o mocy 440 KM trudno było uznać za udaną. Podczas pierwszych jazd testowych silnik eksplodował. Po jego naprawie sporo problemów sprawiało niedopracowane chłodzenie. Zaprojektowanie nowego motoru stało się celem numer jeden dla inżynierów Lamborghini.
    Pojazd oparty został na stalowej ramie, a nadwozie wykonano ze stali. Do budowy całego pojazdu użyto wiele lekkich lecz mocnych elementów magnezowych. Dlatego Countach waży zaledwie 1130 kg.
    Na produkcyjną wersję bolidu trzeba było poczekać do roku 1973. Do sprzedaży Countach LP400 trafił dopiero w roku 1974.
    Pod jego maskę trafił ostatecznie nowy, czterolitrowy silnik o mocy 375 KM. Prędkość maksymalną wynosiła 270 km/h, a przyspieszenie od setki 6,3 s. Dla poprawienia chłodzenia silnika zamontowano z tyło dwa pokaźnych rozmiarów wloty powietrza oraz trójkątne wycięcia w drzwiach również pełniące funkcję wlotów. Wloty w przednim zderzaku miały chłodzić tarcze hamulcowe. Pod płaskim kloszem z przodu mieszczą się kierunkowskazy i światła pozycyjne. Za nimi znajdują się otwierane światła mijania. W zderzaku zamontowano lampy przeciwmgielne. Niewielkie, kwadratowe lampy z tyłu otoczone zostały czerwonym plastikiem odblaskowym.
    W stosunku do prototypu LP400 został wydłużony. Wymusiło to pochylenie nosa i przedniej szyby. Nadało to całemu pojazdowi dynamicznego wyglądu. Ponadto powiększenie tylnego nawisu umożliwiło wygospodarowanie za komorą silnika praktycznego i całkiem sporego bagażnika.
    W 1978 roku pojawiła się wersja LP400 S z lekko zmienionym wnętrzem, spojlerem przednim oraz montowanym za dopłatą spoilerem tylnym. Zaostrzenie przepisów dotyczących emisji spalin spowodowało obniżenie mocy do 350 KM.
    Na Salonie w Genewie w 1982 roku zaprezentowano odmianę o nazwie LP500 S. Udoskonalony model LP500 S posiadał 4,8-litrowy silnik o mocy 375 KM. Wzmocniono jego podwozie i poprawiono komfort jazdy, co przejawiało się głównie w dodatkowym wygłuszeniu i uszczelnieniu kabiny samochodu. Zniknął również problem ciężko pracującej skrzyni biegów i sprzęgła.
    Na salonie w Genewie w 1985 roku zaprezentowano Countacha LP500 QV, gdzie QV to skrót od Quattro Valvole. Oznacza to, że Countach LP500 QV był wyposażony w silnik z czterema zaworami na cylinder. Poprzez zwiększenie skoku tłoka zwiększono jego pojemność z 4,7 do 5,2 l. Zastosowanie łącznie 48 zaworów oraz wielu nowych elementów zwiększyło moc silnika do 455 KM. Moment obrotowy przekroczył 500 Nm. Pozwalało to na osiągnięcie setki w 3,7 s, a prędkość maksymalna wynosiła 306 km/h.
    Zmiany zaszły w konstrukcji nadwozia. Wiele metalowych elementów zastąpiona lżejszymi odpowiednikami wykonanymi z włókien szklanych lub z kewlaru. Ponadto powiększono wloty powietrza do hamulców.
    Wnętrze wzbogaciło się o klimatyzację i centralny zamek. Ponadto zastosowano wiele poprawek zwiększających komfort jazdy.
    W 1988 roku minęło 25 lat od założenie firmy Lamborghini i wyprodukowania 350 GTV. Szefostwo Lamborghini planowało uczcić te rocznicę prezentując publiczności następcę Countach czyli Diablo. Niestety ze względu na recesje panującą na rynku nie udało się ukończyć nowego pojazdu na czas. Zatem firmie nie pozostało nic innego jak tylko zbudować "rocznicowy" samochód na bezie Countacha. Pojazd otrzymał nazwę Countach 25th Anniversary.
    Anniversary zbudowany jest na bazie również bardzo udanego Countach LP500 QV. Posiada jego silnik, podwozie, i wiele elementów nadwozia i wnętrza. Nadwozie Anniversary różni się nieco od pozostałych Countachy. W progach bocznych i w "dziobie" zamontowano wloty powietrza mającego chłodzić hamulce. Zmieniono także konstrukcje wlotów powietrza do silnika. Poprawiono także wygląd tylnych świateł oraz zderzaków.
    Największe zmiany miały miejsce wewnątrz. Zamontowano tam wygodniejsze fotele, pełną elektrykę (szyby, lusterka, siedzenia) oraz klimatyzację w standardzie. Poprawiono jakość montażu oraz materiałów. Całe wnętrz zostało wyciszone i szczelniej oddzielone od silnika. Większej elegancji nadaje mu połączenie jasnej skóry z ciemnym materiałem i plastikiem.
    Silnik ma 5 l pojemności, 4 zawory na cylinder i 455 koni mocy. Cała ta moc przenoszona jest na tylne koła za pomocą pięciobiegowej skrzyni ręcznej.
    Ostatni Anniversary zjechał z taśmy 5 lipca 1990 roku, był to zarazem ostatni wyprodukowany Countach.
    Countacha LP400 powstało 155 egzemplarzy, Countacha LP400 S powstało 273 egzemplarze, Countacha LP500 S powstało 322 egzemplarze, Countacha LP500 QV powstało 632 egzemplarze, Countacha 25th Anniversary powastało 657 egzemplarzy.
    W 2004 rok cena Countacha dochodzi do 107 000 EUR.