Home  Lamborghini Espada
    Pod koniec lat sześćdziesiątych Ferrucio Lamborghini zlecił zaprojektowanie sportowego bolidu, w który wygodnie mogłyby podróżować cztery dorosłe osoby. Gotowy produkt nazwany Espada 400 GT zaprezentowano na salonie w Genewie w 1968 roku.
    Zadanie zaprojektowania nadwozia zlecono grupie projektantów z firmy Bertone, kierowanej przez Marcello Gandiniego. Nadwozie ze stalowych paneli oparto na przestrzennej, stalowej ramie. Z aluminium wykonano jedynie pokrywę silnika. Ze względu na jej długość bolid był czasami nazywany mrówkojadem.
    Espadę napędza czterolitrowy silnik V12 znany m. in. z Islero czy Miury. Jego moc zmniejszono do 325 KM. Dzięki niemu rodzinna salonka o maksymalnej masie przekraczającej dwie tony przyspieszała do setki w 6,5 s. Sprzedano niecałe 190 sztuk Espady 400 GT.
    Produkcja nowej Espady GTE rozpoczęła się już w listopadzie 1969 roku. Wyprodukowane modele były magazynowane aż do początku 1970 roku kiedy Espada 400 GTE trafiła do salonów.
    Jeśli chodzi o samą konstrukcję samochodu to nic nie zmieniło się w stosunku do poprzedniczka. Espady GT i GTE mają dokładnie takie same nadwozie. Da się je rozróżnić tylko po napisie z tyłu. W późniejszych modelach Espady GTE zmieniono tylne światła.
    Deskę rozdzielczą wyłożono eleganckim drewnem. Tkaninę na fotelach zastąpiono skórą. Można było zamówić specjalną wersję nazwaną Espada VIP. Była ona jeszcze bardziej luksusowa, wewnątrz znalazł się telewizor, barek i wygodniejsze fotele. Ponadto wersja VIP miała bardziej komfortowo zestrojone zawieszenie.
    Espada GTE napędzana była zmodyfikowanym silnikiem od Espady GT. Poprzez zwiększenie kompresji jego moc zwiększyła się do 350 KM. Niestety dzięki zmianom w kabinie Espada GTE utyła do 1635 kilogramów. Pomimo zwiększenia mocy jej osiągi były niemal identyczne jak w Espadzie GT.
    W ciągu niespełna 2 lat sprzedano aż 575 Espad GTE.
    GTS to ostatnia ewolucja modelu Espsda. Ze względu na niewielkie różnice dzielące GTS i jego poprzednika czyli Espadę GTE pojazd był często nazywany Espada 400 GTE Series 2. Zaprezentowana została w 1972 roku.
    Z wyglądu Espada GTS niewiele różni się od poprzedniczek a z przodu wszystkie trzy Espady są nie do odróżnienia. Espada GTS ma nieco przeprojektowane tylne światła.
    Znacznie większe zmiany zaszły wewnątrz. Wnętrze zostało usportowione co polegało na zastąpieniu drewna przez matowe aluminium. Ponadto zupełnie przeprojektowano deskę rozdzielczą. Wszystkie cztery siedzenia pozostały identyczne jak w Espadzie GTE obszyte elegancką skórą.
    Silnik Espady GTS jest dokładnie taki sam jak w GTE. Nowością była możliwość zamówienia automatycznej skrzyni biegów.
    Espada GTS była jedynym pojazdem z serii, który był eksportowany do USA. Pojazdy wysyłane za ocean były wyposażane w zderzaki olbrzymich rozmiarów - wymagane w tamtych czasach przez prawo USA.
    W 1973 roku wprowadzono serię 3. Miała ona nowy układ tablicy rozdziejczej i po raz pierwszy automatyczną trzstopniową przekładnię.
    Łącznie powstało 1214 sztuk.