Home  Lamborghini Murcielago
    Projekt następcy Diablo był gotowy już w 1998 r. Spektakularny, agresywny, masywny, z potężnymi wlotami stanowi dzieło firmy Zagato. Co prawda, samochód średnio podobał się szefom Lamborghini, jednak na inny, nowy projekt brakowało pieniędzy. Na szczęście pojawiło się Audi, które po przejęciu Lamborghini sfinansowało projekt nowego auta. Rozpisano konkurs, ale nie zaaprobowano projektów Bertone, Pininfariny czy Giugiaro tylko belgijskiego stylisty Luca Donckerwolke'a pracującego dla Audi.
    Silnik Murciélago to, spełniający najostrzejsze normy emisji spalin, V12 o pojemności 6,2 l. Jest on w całości wykonany z aluminium. Jednostka ta jest w stanie wytworzyć moc maksymalną na poziomie 580 KM i maksymalny moment obrotowy wynoszący 650 Nm. Tyle wystarczy, żeby Murcielago uzyskiwał 100 km/h w czasie zaledwie 3,7 s. Prędkość maksymalna wynosi 330 km/h. Nowe Lamborghini jest wyposażone w 6-stopniową skrzynię biegów. Silnik "Lambo" ma zmienne fazy rozrządu i tzw. suche smarowanie. Silnik zamontowany jest za kabiną i dla jego lepszego chłodzenia (a także bardziej efektywnego dostarczania powietrza do układu wtryskowego) w nowym Lamborghini zastosowano system VACS (Variable Air-flow Cooling System) - dwa wielkie chwyty powietrza z tyłu nadwozia posiadają ruchome, sterowane elektronicznie pokrywy. W razie potrzeby uchylają się automatycznie, dostarczając powietrza zgodnie z rzeczywistymi "potrzebami" silnika. W Murcielago można pokrywy otworzyć także ręcznie z kabiny kierowcy (tylko wtedy, gdy pracuje silnik).
    Wszystkie elementy wnętrza są idealnie dopasowane. Nic nie wygląda już teraz jak pospiesznie poskładane w całość. Audi odwaliło kawał dobrej roboty. Również materiały są o wiele lepsze jakościowo. Deskę w całości obszyto skórą. W porównaniu z Diablo wnętrze jest o wiele przestronniejsze. Wyposażenie wnętrza jest kompletne, znajdziemy tu klimatyzację, system kontroli trakcji, elektroniczną regulację zawieszenia i elektryczne składanie lusterek.
    W aucie pełno jest elektroniki, która steruje wieloma podzespołami - wystarczy wspomnieć o automatycznym spoilerze, który zmienia położenie i siłę "aerodynamicznego" docisku w zależności od prędkości (w ten sposób współczynnik oporu zmienia się od 0,33 do 0,36).
    W styczniu 2003 roku podczas Detroit Motor Show pojawił się jako koncepcyjny model o nazwie Barchetta. W 2004 roku w Genewie pojawił się już model przeznaczony do seryjnej produkcji, która rozpoczeła się w drugiej połowie 2004 roku.
    Lamborghini Murcielago Roadster oferuje swoim nabywcom dwunastocylindrowy silnik o pojemności 6,2 l, który osiąga moc 580 KM i maksymalny moment obrotowy 650 Nm. Pozwala to na przyspieszenie do 100 km/h w 3,8 s oraz uzyskanie maksymalnej prędkości 320 km/h. Klient może zamówić 6 - biegową skrzynię ręczną lub sekwencyjną.
    Jeśli chodzi o wygląd zewnętrzny Roadster jest bardzo podobny do wersji coupe, z wyjątkiem braku dachu. Ponadto nieco przeprojektowano tylną część samochodu czyniąc ją bardziej agresywną. Zmieniono również końcówki wydechu i zamontowano nowe felgi. Kabinę otaczają szyby i urządzenia niwelujące zawirowania powietrza. Pojazd posiada automatycznie wysuwające się pałąki na wypadek dachowania. Kierowca ma do dyspozycji brezentowy dach na zatrzaski. Jest to rozwiązanie tylko na nagłą ulewę, ponieważ nie można z założonym dachem jechać szybciej niż 160 km/h.
    W 2004 roku firma Lamborghini obchodziła swoje 40 urodziny. Z tej okazji wyprodukowano 50 sztuk Murciélago 40th Anniversary.
    Murciélago Anniversary jest pokryty unikalnym lakierem Verde Artemis. Jest to lakier typu kameleon, który w zależności od kąta patrzenia zmienia swój kolor. Patrząc na Murciélago 40th Anniversary można dostrzec kolory niebieski lub zielony oraz ich różne odcienie. Tylne okienka zastąpiły nakładki z karbonu. Poprawiono także wygląd końcówek wydechu. Na tylnich, bocznych okienkach umieszczono srebrne plakietki z numerem egzemplarza.
    Deskę rozdzielczą oraz tunel środkowy wykończono ciemnozielonym materiałem. Natomiast siedziska foteli obszyto białą skórą.
    Technicznie auto nie różni się niczym od "zwykłego" Murciélago.
    Na rynek trafiło zaledwie 50 sztuk tego niezwykłego bolidu.
    Podczas salonu samochodowego w Genewie w 2006 roku Lamborghini zaprezentowało model Murciélago o nazwie LP640.
    Nowy model z przodu wyróżnia się powiększonymi wlotami powietrza w przednim zderzaku oraz zintegrowanym z nimi spoilerem. Z tyłu za to w oczy rzuca się zderzak połączony z dyfuzorem, nowy układ wydechowy z jedną, końcówką (zamiast dotychczasowych dwóch) oraz nowe lampy wykonane w technologii LED. Dla polepszenia aerodynamiki przestylizowano boczne wloty powietrza oraz zamontowano nowe lusterka.
    Wykończenie wnętrza to teraz nowa tapicerka wykonana z jeszcze delikatniejszej skóry i połączona z pikowanymi wstawkami obejmującymi siedziska foteli, boczki drzwi oraz podsufitkę. Ponadto przestylizowano konsolę środkową, która jest teraz zintegrowana z systemem caraudio Kenwood’a zawierającym 6,5-calowy monitor LCD. Jako opcja dostępny jest system nawigacji satelitarnej. Dzięki programowi indywidualizacji Privilegio, LP640 może zostać wykończone praktycznie dowolnymi materiałami i spełniać tym samym oczekiwania najbardziej wybrednych klientów. Przykładowo, jedną z opcji jest wykończenie niektórych elementów wnętrza włóknami węglowymi.
    Jednostką napędową jest silnik o pojemności 6,5 litra (wcześniej 6,2 l), z dwunastoma cylindrami ułożonymi w V. Osiąga on moc 640 KM i dysponuje maksymalnym momentem obrotowym 660 Nm. W silniku przeprojektowano głowice i układ ssący. Zmianom uległ też wał korbowy, rozrząd i układ wydechowy. Całość pozwala teraz na rozpędzenie Lamborghini do 100 km/h w 3,4 s, a prędkość maksymalna przekracza 320 km/h. Chętni mogą zamiast tradycyjnej sześciobiegowej skrzyni, zamówić jej automatyczną wersję ze specjalnym przyciskiem, którego użycie umożliwia wykorzystanie maksymalnego przyspieszenia. Aby sprostać wysokim temperaturom silnika powiększono układ chłodzenia oleju, a wloty powietrza otwierają się lub przymykają w zależności od temperatury w silniku i tej na zewnątrz.
    Tak jak i poprzednie Murcielago, tak nowe ma napęd na cztery koła. Moc dostarczana jest w 30% na przód i 70% na tył. W przypadku poślizgu jednej osi, poprzez sprzęgło wiskotyczne cała moc może trafić na drugą oś.
    Nowy tylny zderzak, w który wkomponowano rurę wydechową, tylne światła, wloty powietrza o zmodyfikowanym kształcie i nieznacznie zmieniona linia nadwozia, to wszystko sprawia, że Murcielago LP640 wygląda jeszcze bardziej sportowo. Wiele elementów takich jak np. lusterka zostały ponownie poddane testom aerodynamicznym i zoptymalizowane pod kątem oporów powietrza.
    W momencie, gdy na Paryskim Salonie Samochodowym w 2006 roku Lamborghini pokazuje egzemplarz pokryty białym lakierem o nazwie "Isis", na Mediolańskim Tygodniu Mody Versace pokazuje LP640 w czerni, nazwany "Aldebaran" - są to jedyne dwa kolory dostępne przy zamawianiu jednego z 20 sztuk tego modelu. Razem z samochodem kierowca dostanie specjalnie zaprojektowany zestaw walizek, buty i rękawicznki Versace. Pod względem osiągów model ten pozostaje bez zmian w stosunku do LP640.
    W listopadzie 2006 roku Lamborghini zaprezentowało Murcielago LP640 Roadster.
    Odjęcie dachu powoduje, iż samochód sprawia wrażenie jeszcze bardziej płaskiego i dynamicznego niż jego zamknięty brat. Wielkie wloty powietrza z przodu, dwie uchylające się płetwy grzbietowe po bokach (odpowiedzialne za dodatkowe chłodzenie silnika), tylni zderzak ze zintegrowanym dyfuzorem oraz pojedyncza końcówka wydechu. Wzrost mocy w porównaniu z poprzednim Murciélago Roadster spowodował, iż inżynierowie musieli od początku konstruować karbonowo-stalowe podwozie, ponieważ stare nie mogło sobie poradzić z taką siłą.
    LP640 Roadster napędzane tym samym silnikiem V12 co wersja z dachem. Dysponuje on mocą 640 KM i momentem obrotowym 660 Nm. To wystarcza, by Roadster przyspieszał do 100 km/h w 3,4 s oraz osiągał prędkość maksymalną 325 km/h. Napęd przekazywany jest na wszystkie koła (domyślnie 30% na przód, reszta na tył).
    W 2007 roku pokazany został Lamborghini Murciélago LP640 Roadster Versace.
    We wnętrzu między siedzeniami znajduje się chromowana tabliczka informująca kto współtworzył to auto.
    Murciélago LP640 Roadster Versace powstało tylko w jednym egzemplarzu. Został on wystawiony 8 lutego na aukcję charytatywną.
    W 2007 roku pokazane zostało Lamborghini Murcielago SV (Superveloce).
    Nowe auto jest o 100 kg lżejsze. Osiągnięto to dzięki zastosowaniu do jego budowy lekkich materiałów z włókna węglowego. Waga 1565 kg pozwala przy mocy 640 KM przyspieszyć od 0 do 100 km/h w 3 s. Konstruktor zdecydował się jednak obniżyć prędkość maksymalną pojazdu z 335 do 320 km/h.
    Cena Murcielago wynosiła w 2003 roku 223 880 EUR, Murcielago Roadster około 250 000 EUR. Każdy Murciélago 40th Anniversary został sprzedany za 300 200 USD. Cena Murcielago SV wynosiła około 460 000 USD.