Home  Lancia Stratos
    W roku 1970 Nucio Bertone zaprezentował Lancię Stratos 0 - supernowoczesny samochód sportowy z klinowym nadwoziem, o wysokości zaledwie 80 centymetrów i z silnikiem umieszczonym centralnie, za kabiną.
    Zespół napędowy koncepcyjnego Stratosa 0 zapożyczono z seryjnej Lancii Fulvii 1.6.
    W 1972 roku Lancia Stratos pojawiła się na drogach. po tych jazdach projektanci zmodyfikowali kształt przedniej części nadwozia i wloty powietrza.
    W 1973 roku pojawiła się pierwsza seryjna Lancia Stratos. Do końca roku powatł jeszcze jeden egzemplarz.
    We wnętrzu znalazały się przełączniki, dysze nawiewów oraz inne detale z różnych modeli Fiata.
    Do samochodu wyczynowego potrzebny był znacznie mocniejszy silnik niż jednosta Fulvii. Próbowano wiele różnych silników, w tym m.in. 2-litrowej jednostki Fiata i silniki z Lancii Flaminii i Aurelii, ale w końcu wybór padł na Ferrari Dino V6. W wersji standardowej ten sześciocylindrowy, 2,4-litrowy silnik miał 190 koni mechanicznych, ale zbudowano również jego odmianę z 24-zaworową głowicą, która uzyskiwała 270 KM. Kształt nadwozia wymógł konieczność zmiany gaźników. Auto z łatwością rozpędzało się do 180 km/h.     W roku 1974 pojawił się rajdowy Stratos Turbo o mocy 350 KM, zaś dwa lata później na wyścigowych trasach mistrzostw Europy aut GT zadebiutował Stratos Turbo z warsztatu Facetti. Wyścigowe Lancie z turbodoładowaniem KKK i układem wtryskowym Kugelfischera uzyskiwały aż 480 KM.
    Oficjalnie wyprodukowano niecałe 500 egzemplarzy Stratosa (w wersji wyczynowej i nielicznych aut "cywilnych"). Studio Bertone przyznaje, że oprócz gotowych samochodów wypuszczono również około 500-1.000 podwozi.