Home  Lotus Exige
    Jego światowa premiera odbyła się w 2004 roku podczas marcowego salonu samochodowego w Genewie.
    Lotus Exige jest usportowioną wersją modelu Elise, który od kilku lat jest podstawowym autem brytyjskiej marki. Wykonane z tworzyw sztucznych nadwozie nowego Lotusa Exige jest bardzo zbliżone do poprzedniego modelu, choć oczywiście znacznie bardziej nowoczesne. Nowoczesność Exige polega na dynamicznych elementach stylistycznych, takich jak np. skośne światła główne, w których zamontowano soczewkowe reflektory. Innym, sportowym detalem jest wlot powietrza przesłonięty metalową siatką. Podobne wloty znaleźć można przed przednią szybą oraz na klapie za kabiną.
    We wnętrzu auta panuje prostota charakterystyczna dla samochodów wyczynowych, choć całość wykonana jest z materiałów znakomitej jakości. Kabina została wzmocniona klatką bezpieczeństwa chroniącą pasażerów w razie dachowania.
    Do napędu Lotusa Exige przeznaczono silnik opracowany przez Toyotę. Jednostka o pojemności 1,8 l ma moc 192 KM i maksymalny moment obrotowy o wartości 181 Nm. A ponieważ masa własna pojazdu wynosi tylko 875 kg, dlatego przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa tylko 5,2 s. Prędkość maksymalna to 237 km/h.
    W 2005 roku Lotus Sport przygotował model Exige i oznaczył go jako 240R. Na rynek zostało wypuszczonych tylko 50 sztuk Lotusa Sport Exige 240R.
    Silnik jaki znajduje się w tym aucie to rzędowa czwórka, doładowana kompresorem, przez co jej moc sięga 247 KM. Pierwsze 100 km/h pojawia się na zegarze już po 4,1 s. Prędkość tego samochodu to 249 km/h.
    Auto było dostępne w dwóch kolorach nadwozia: Sport Yellow i Sport Black.
    Cały wystrój i wykończenie wnętrza komponuje się kolorystycznie z barwą nadwozia. Czerń skóry przeplatana jest z żółtą barwą.
    W 2006 roku na Salonie Samochodowym w Genewie Lotus zaprezentował wzmocnioną wersję modelu Exige oznaczoną symbolem S.
    W jednostce napędowej Lotusa Exige S zamontowano nowy kompresor i chłodzenie turbiny. 1,8-litrowy, 4-cylindrowy motor, który pochodzi od Toyoty generuje teraz moc 221 KM, a maksymalny moment obrotowy wynosi 215 Nm. Dzięki temu, ważący zaledwie 935 kilogramów brytyjski bolid przyspiesza do 100 km/h w 4,3 sekundy. Prędkość maksymalną Lotus Exige S osiąga w granicach 238 km/h.
    Samochód ma powiększone wloty powietrza na dachu, pomalowany przedni spojler w kolorze nadwozia i rzucający się w oczy, masywny układ wydechowy. Wnętrze otrzymało specjalny pakiet wyposażenia w którym znaleźć można między innymi skórzaną, sportową kierownicę i dźwignię hamulca ręcznego, odtwarzacz MP3, dodatkowe poduszki powietrzne czy też zapłon samochodu w postaci guzika, a nie tradycyjnej stacyjki.
    Również w 2006 roku Lotus pokazał Sport Exige Cup 255. Silnik z płynną zmianą faz rozrządu i skoku zaworów, zaczerpnięto z Toyoty Corolli, jednak Lotus dodał sprężarkę mechaniczną Roots, która nie wymagania smarowania olejem silnikowym. Powietrze do chłodnicy dostaje się poprzez wloty na dachu. Więcej paliwa dostarczają mocniejsze wtryskiwacze. Dzięki tym zmianom udało się uzyskać 252 KM i 243 Nm, które na tylną oś przenoszone są poprzez 6-stopniową. Mocny silnik pozwala Exige przyśpieszać do 100 km/h w 3,9 s.
    W 2007 roku Lotus zaprezentował model Exige 265E zasilany biopaliwem.
    Dzięki wyższej liczbie oktanowej bioetanolu udało się nawet zwiększyć moc. Silnik Exige 265E uzyskuje moc 268 KM i 249 Nm. Oznacza to, że jednostka jest o 46 KM i 34 Nm mocniejsza od silnika zamontowanego w standardowym modelu Lotus Exige S. Przyśpieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 4,1 s, a prędkość maksymalna wynosi 254 km/h.
    W październiku 2007 roku podczas Australian International Motor Show zaprezentowany został Exige Sport 240, który przeznaczony jest na rynek australijski. Dla Europy przewidziano limitowaną serię Exige S Club Racer.
    Jednostka 1,8 VVTL-i jest wielce podatna na tuning. Układ zmiennych faz rozrządu po zestawieniu z kompresorem i wydajnymi wtryskiwaczami pozwolił na wyciśnięcie z silnika 240 KM. Z czterech cylindrów wydobyto także 230 Nm, co pozwala rozpędzać się do setki jedyne 4,2 s. Prędkość maksymalna Exige Sport 240 wynosi 249 km/h.
    Kolorystyka nadwozia Exige S Club Racer nawiązuje do barw znanych z wyścigowych samochodów z lat 60. i 70. Poza tym limitowanej odmiany Club Racer od seryjnego Exige S nic nie różni.
    Za plecami kierowcy znajduje się ten sam silnik, co w zwykłym modelu Exige S, czyli motor o pojemności 1,8 VVTLi o mocy 218 KM. Przy nadwoziu ważącym 935 kg umożliwia to przyspieszenie do 100 km/h w 4,1 s i prędkość maksymalną bliską 250 km/h.
    W 2008 roku pokazany został Lotus Exige Sport Cup 260. Nowym Exige Sport Cup także można się poruszać po publicznych drogach (auto posiada europejską homologację), ale ten samochód został stworzony przede wszystkim do jazdy po torze.
    W aucie zastosowano ten sam co w wersji na rok 2007 1,8 litrowy motor z kompresorem i intercoolerem, ale jego moc wzrosła do 260 KM. Nieco większa moc uzyskana została dzięki ulepszeniu systemowi zmiennych faz rozrządu. Auto do setki w 4 s, a jego prędkość maksymalna wynosi 237 km/h. Napęd na tylne koła trafia za pomocą sześciobiegowej przekładni manualnej.
    Exige Sport Cup 260 w porównaniu do modelu z 2007 roku dostał także zmodyfikowany aerokit, który jeszcze bardziej polepsza siłę docisku i trakcję pojazdu przy dużych prędkościach.
    Również w 2008 roku Lotus pokazał wersję Sprint, bazującą na modelu Exige S. Z zewnątrz uwagę przykuwa przede wszystkim karoseria pomalowana na żółto-biało przedzielone poziomym złotym pasem.
    Za przednie fotele trafił silnik 1,8 z Toyoty, który dzięki kompresorowi ma moc 238 KM. Exige Sprint przyspiesza do setki w 4 s, prędkość maksymalna wynosi 235 km/h.
    Powstanie tylko 40 sztuk modelowi Exige Sprint.
    Lotus Exige S kosztował około 44 000 EUR. Cena Sport Exige Cup 255 wynosi 56 000 EUR bez VAT, Exige S Club Racer - 39 950 GBP. Lotus Exige Sport 240 - 125 000 USD. Exige Sport Cup 260 - 56 000 GBP. Exige Sprint - 42 500 GBP.


Lotus Sport Exige 240R