Home  Pontiac Firebird
    W 1982 Pontiac przedstawił 3 wersję Firebirda.
   Stylizacja nadwozia uległa radykalnej zmianie, kładąc nacisk na aerodynamikę auta. Na początku w 1982 oferowano 3 modele: Firebird, Firebird S/E oraz TransAm. Podstawowym silnikiem dla Firebirda był nowy czterocylindrowiec o pojemności 2,5 l. Następnym modelem był Firebird S/E (Second Edition), seryjnie wyposażano go w silnik V6 2,8 l o mocy 112 KM. Stawkę zamykał TransAm standardowo wyposażony w V8 o pojemności 5 l.
    W 1983 TransAm otrzymał nowy silnik o pojemności 5 l, lecz tym razem na wtrysku. Dalej dostępny był 5,0 na gaźniku. Firebird S/E otrzymał nowy V6 również 2,8 l, ale o mocy 135 KM. W tym roku wyszedł też model specjalny Recaro TransAm, dostępny tylko w kolorach czarnym ze ze złotymi pasami i z silnikiem 5,0 z wtryskiem za dopłatą.
    W 1984 Firebirdy nie przeszły poważniejszych zmian. Najsłabszym silnikiem w ofercie był czterocylindrowy 2,5 l. O mocy 92 KM. Wyżej stał 2,8 V6 HO z dwuprzelotowym gaźnikiem z mocą 125 KM. TransAm wyposażany był w V8 o pojemności 5 litrów. Za dopłatą do TransAm`a można było nabyć pakiet WS6 ( ulepszone zawieszenie ), W62 (spojlery i siedzenia Recaro). W tym roku wyszedł też model z okazji 15 rocznicy TransAma.
    W 1985 wprowadzono modyfikacje w wyglądzie zewnętrznym. TransAm otrzymał teraz z tyłu potężny spojler. Oprócz R6 i V6 do wyboru były trzy silniki V8, każdy o pojemności 5 l. Podstawowa wersja V8 miała 155 KM, wersja HO 190 KM a wersja TPI (Tuned Port Injection) 205 KM.
    W 1986 Firebird otrzymał nowy tylni zderzak i nowe pasy po bokach nadwozia. Model S/E zyskał ulepszone wnętrze, natomiast TransAm nowy prędkościomierz. TransAma można było zamówić jedynie z silnikami 5,0 o mocach 160 i 205 KM.
    Rok 1987 zwiastował wejście silnika 350 (5,7 litra). Silnik dysponował mocą 210 KM i wyposażony był w układ wtrysku wielopunktowego (TPI). Silnik ten był na początku oferowany tylko w nowym modelu TransAm GTA, który był nowością w tym roku.
    W 1988 Pontiac oprócz Firebirda, TransAma i GTA oferował model Formula. Formula wyróżniała się wśród innych Firebirdów wielkim garbem na masce od strony kierowcy. Formule można było kupić z dwoma silnikami 5,0 V8: TBI L-03 o mocy 170 KM i TPI o mocy 205 KM. Tak wyposażone Formule nosiły oznaczenia 305. Jednak najszybszą Formulą była Formula 350 z silnikiem 5,7 TPI o mocy 235 KM.
    W 1989 Pontiac nie wprowadził praktycznie żadnych zmian. Podstawowym modelem był Firebird z silnikiem 2,8 V6, wyżej stały Formula 305 (TBI i TPI) i Formula 350, a po nich TransAm (5,0 TPI i 5,7 TPI) no i na końcu GTA (5,7 TPI). Najciekawszym modelem w tym roku był model rocznicowy Indy 500 pace car. Samochód ten wyposażono w 3,8 l silnik V6. Silnik był w stanie wygenerować moc 245 KM. Prędkość maksymalna wynosiła 240 km/h.
    W 1991 nadszedł długo oczekiwany facelifting. Główną zmianą był nosek auta oraz boczne spojlery i spojler na klapie od bagażnika. Nowy nosek był jeszcze bardziej opływowy, a światła pozycyjne umieszczono we wnękach poniżej. Boczne spojlery uzyskały kształt "fali" to samo dotyczyło tylnego zderzaka, spojler na tylniej klapie został zmniejszony. Takie spojlery otrzymał jedynie TransAm i GTA. Formula tradycyjnie obywała się bez spojlerów poza tylnym na klapie bagażnika, oczywiście posiadała garb na masce. Z oferty wyleciał 2,8 V6, a na jego miejsce wszedł 3,1 V6 o mocy 140 KM. 5,0 TPI miał teraz 230 KM a 5,7 TPI osiągał 240 KM mocy. W ofercie pojawiły się też kabriolety (Firebird Convertible i TransAm Convertible). Dodatkowo Firebird mógł być zamówiony z silnikiem 5,0 TBI o mocy 170 KM.
    Rok 1992 był ostatnim rokiem produkcji 3 generacji Firebirda. Nie wprowadzono praktycznie żadnych zmian. Jednak w tym roku pojawiła się Formula Firehawk. Była to mocno zmodyfikowana przez firmę SLP (Street Legal Performance) Formula 350. Z zewnątrz niczym nie różniła się od seryjnej Formuli 350, poza żółtym napisem Firehawk po bokach. Cały układ wtryskowy TPI został gruntownie zmodyfikowany, dodano kolektory wylotowe ze stali nierdzewnej i 6 biegową skrzynie manualną. Taka Formula dysponowała mocą 350 KM (375 KM jeśli zamówiono silnik 366 cali).