Home  Pontiac Firebird
    W roku 1993 Pontiac przedstawił 4 generację Firebirda.
   Samochód posiadał plastikowe drzwi, błotniki i dach, natomiast tył auta i maska zrobione były z galwanizowanej stali. Firebird nabrał jeszcze bardziej opływowych kształtów. W ofercie pojawiła się nowa 6-biegowa skrzynia manualna i nowe silniki. Pierwszym z nich był V6 L-32 o pojemności 3,4 l i mocy 160 KM z sekwencyjnym wtryskiem paliwa. Drugim silnikiem był nowy LT1 o pojemności 5,7 l z wielopunktowym wtryskiem. Silnik ten generował 275 KM mocy.
    W 1993 roku oferowano 3 modele: Firebird, Formula i Trans Am. Podstawowe auto można było zamówić z 4 biegowym automatem lub 5 biegowym manualem z silnikiem V6. Formula miała silnik LT1. W Formuli można było mieć albo 6 biegową skrzynie manualną albo 4 biegową automatyczną. Trans Am miał przód pozbawiony wlotów powietrza, za to z dwoma światłami przeciwmgielnymi. Z tyłu na klapie bagażnika znalazł się spojler, większy od tego jaki był na Firebirdzie i Formuli. Pojawił się masywniejszy zderzak a po bokach małe przedłużenia progów. Silnik tak jak w Formuli był LT1, a skrzynie biegów do wyboru 6 biegowa manual lub 4 biegowa automatyczna. Dodatkowo od tego roku firma SLP zaczęła oferować swojego Firehawka na bazie Formuli szerszemu gronu odbiorców. Główną modyfikacją był system doprowadzenia chłodnego powietrza Ram Air. Firehawk Formula dysponował mocą 315 KM.
    W 1994 rokup podstawowy model pozostał praktycznie bez zmian. Pontiac oferował dwie wersje Trans Am: zwykłą i GT. T/A można było mieć albo z 6 biegowym manualem lub automatem. Silnik zamiast wielopunktowego wtrysku wyposażonony został we wtrysk sekwencyjny. Dalej dysponował on mocą 275 KM. Model Firehawk Formula był nadal oferowany, z parametrami identycznymi jak rok wcześniej. Zaprezentowano również model dla uczczenia 25 lat istnienia Trans Ama. Z tej okazji wypuszczono serię 2000 sztuk białych T/A z niebieskim pasem biegnącym od przodu po tył i z małym niebieskim orzełkiem na przodzie.
    W 1995 Firebird mógł być zamówiony jako Convertible, dalej napędzał go silnik o pojemności 3,4 l. Jeśli chodzi o Trans Ama to Pontiac porzucił model GT i w ofercie był tylko Trans Am. Firehawk Formula, tak jak przed rokiem nadal był oferowany i dysponował mocą 315 KM. Nowością w tym roku był specjalny limitowany COMP TA. Był to Trans Am specjalnie przebudowany w SLP. Samochód był w całości srebrny z ciemnoszarym pasem biegnącym od maski po tył auta. Samochód posiadał moc 305 KM. COMP TA można było zamówić albo z 6 biegowym manualem, bądź 4 biegowym automatem.
    W roku 1996 nastąpiły zmiany w palecie silników. Zamiast silnika 3,4 l Firebird posiadał teraz nowy 3,8 l silnik L-27 V6 o mocy 200 KM. Kolejną nowością była opcja W68 Sport Appearance Package (nowe spojlery i światła przeciwmgielne), tak wyposażony Firebird nosił oznaczenie GT. Zmiany zaszły również w Formuli, silnik LT-1 dzięki 2 katalizatorom zwiększył moc do 285 KM, pojawiła się nowa wersja Formula WS6, która była wyposażona w system Ram Air, co zwiększyło moc jednostki LT-1 do 305 KM. Trans Am miał ulepszony LT-1 (285 KM), a także opcję WS6 (305 KM). Wersje WS6 można było rozpoznać po wielkich wlotach systemu Ram Air na masce. W tym roku również można było nabyć limitowanego COMP TA i Formule Firehawk.
    W roku 1997 auta nie przeszły większych zmian, pojawiło się trochę zmian we wnętrzu. Można było nabyć wersję COMP TA, był to jednak ostatni rok produkcji dla tego modelu. Firma SLP, wstawiła do swoich Firehawków Formula silnik LT4. Oficjalna moc wynosiła 330 KM, jednak pewne źródła podawały nawet i 375 KM. Kolejną ciekawostką był specjalny Hurst Firebird, samochód stworzony przy współpracy firmy Hurst i Johna Lingenfeltera. Auto miało całkowicie nowy układ dolotowy, większą przepustnicę, inny rozrząd, układ wydechowy firmy Borla, zmodyfikowane głowice od silnika LT4 i wiele innych modyfikacji. Tak wyposażony Firebird osiągał moc 350 KM.
    Rok 1998 przyniósł facelifting nadwoziu. Zmodyfikowano przód i tył auta. Cały przód stał się bardziej okrągły i opływowy, w miejscu złączenia maski z dziobem pojawiły się dwa małe wloty powietrza. Wszystkie modele były teraz wyposażone w światła przeciwmgielne. Modyfikacje tyłu ograniczyły się do zmiany świateł, które były większe, a ich klosze pokryte specjalną siatką w kształcie plastra miodu. Największą nowością był silnik LS1. Smallblock 3 generacji, całkowicie aluminiowy, zaprojektowany od podstaw o pojemności 5,7 l, generujący moc 305 KM. Paleta modeli nie uległa większej zmianie, bazowy Firebird wyposażany był w silnik o poj 3,8 l V6 generujący 200 KM, Formula miała już nowy LS1, wciąż dostępna była opcja WS6 z systemem Ram Air o moc 320 KM, zniknęła Formula Convertible. Trans Am posiadał takie same silniki jak Formula. Wszystkie Trans Amy Coupe otrzymały dach typu targa. Zniknęła również Formula Firehawk.
    W 1999 roku w palecie modeli nic nie uległo zmianie. Pojawił się za to po rocznej przerwie Firehawk, tym razem w dwóch wersjach: Firehawk Formula i Trans Am Firehawk. System Ram Air podnosił moc silnika do 330 KM. Z wyglądu można było je rozpoznać po innym spojlerze na klapie bagażnika i masce z dużymi, nie podzielonymi wlotami. Największą atrakcją tego roku był limitowany 30th anniversary T/A, wypuszczony z okazji 30 lecia istnienia modelu Trans Am. Był to samochód w kolorze białym z dwoma niebieskimi pasami zaczynającymi się od wlotów i idącymi wzdłuż auta. Na wlotach powietrza umieszczono również dwa małe niebieskie orzełki. Wszystkie samochody były zbudowane na bazie T/A WS6, coupe bądź convertible.
    W 2001 roku Pontiac nie wprowadził znaczących nowości. Moc silników nieznacznie podniesiono, LS1 do 310 KM, a LS1 z opcją WS6 do 325 KM. Firma SLP wypuściła limitowaną edycję z okazji 10 lecia istnienia modelu Firehawk. Samochód nazwany 10th anniversary Trans Am Firehawk był polakierowany na kolor czarny i przyozdobiony dwoma złotymi pasami. Auto dysponowało mocą 335 KM.
    Rok 2002 jest ostatnim dla tego samochodu, z tej okazji Pontiac wypuścił rocznicowy model 35 th anniversary Collectors Edition Pontiac Trans Am. Auto można było kupić tylko w kolorze żółtym, z czarnymi emblematami i oznaczeniami, na wlotach Ram Air pojawiły się małe czarne płomienie. Również firma SLP na zakończenie przedstawiła ostatnią serię Firehawków z silnikiem LS1 o mocy zwiększonej do 345 KM.