Home  Porsche 356
    Ferry Porsche w 1947 roku musiał stanąć na czele firmy. Sytuacja był krytyczna - dewastacja, brak pieniędzy, materiałów, narzędzi. Dosyć przypadkowo firma otrzymała zamówienie od bogatego przemysłowca włoskiego na samochód Grand Prix. Pierwsze zlecenie pozwoliło przeżyć najtrudniejszy okres. Złapanie finansowego oddechu umożliwiło podjęcie prac nad autem sportowym 356.
    W pierwszym prototypie silnik o pojemności 1,1 l i mocy 35 KM zamocowano przed osią tylną. Zamiast podwozia VW zamontowano przestrzenną kratownicę spawaną z rur stalowych. Odkryte nadwozie zbudowano z aluminium. Zawieszenie w całości przyjęto z VW, ale zamiast wleczonych w pierwszym Porsche zainstalowano wahacze pchane. Prace nad roadsterem ukończono 8 czerwca 1948 roku. Dzięki niewielkiej masie samochód miał wyjątkowo dobre przyspieszenie.
    Na skutek centralnej lokalizacji silnika odwróconą tylną oś zamocowano w kratownicy, na samym jej końcu. Taka konstrukcja źle przenosiła duże obciążenia. Pchane wahacze także nie radziły sobie z siłami działającymi na podwozie, i koła się rozjeżdżały. Po zauważeniu słabych punktów Ferry i jego zespół przystąpili do projektowania nadwozia coupe. Druga wersja Typu 356 miała ramę płytową, silnik za tylną osią i nie zmienione zawieszenie VW z wahaczami wleczonymi. Projekt 356 nigdy nie zostałby ukończony, gdyby nie zaliczka dwóch szwajcarskich sportsmenów. Wpłacili oni zadatek na 5 aut, w tym na 4 coupe. Do 1949 roku zbudowano 49 coupe. Wykorzystano hamulce hydrauliczne, wzmocniono przednią oś, zastosowano większe amortyzatory hydrauliczne. Przede wszystkim jednak zwiększono moc silnika do 40 KM dzięki zamontowaniu zmodyfikowanych głowic o wyższym stopniu sprężania, innych kanałów dolotowych i dwóch gaźników.
    Dzięki ręcznej produkcji uzyskiwano dobrą jakość, ale obrót firmy był niewielki. W Austrii właściwie nikt nie dysponował kapitałem potrzebnym Porsche do normalnego funkcjonowania. Brakowało też części do budowy aut, a ograniczenia importowe utrudniały działalność. Ferry podjął decyzję o przeprowadzce do Stuttgartu. Siedzibę Porsche w Zuffenhausen (wybudowaną w 1938 roku) zajmowali Amerykanie. Pierwsze nadwozie wykonane w Niemczech przedstawiono na początku 1950 roku. Firma zamówiła 500 stalowych nadwozi. Popyt okazał się tak duży, że z zamówieniem uporano się w ciągu roku. Auta dobrze przyjęto na salonie samochodowym w Paryżu w 1951 roku. Także debiut w Le Mans (w tym samym roku) wypadł bardzo pomyślnie - Porsche zajęło pierwsze miejsce w swojej klasie.
    Klienci żądali jednak większej mocy, i na jesieni 1951 roku pojawił się model z silniiem o pojemności 1,3 l i mocy 44 KM. Kilkanaście miesięcy później do jazdy wyczynowej opracowano motor z dłuższym skokiem, o pojemności 1,5 litra i mocy 55 KM. Istniała też wersja 70 konna, która pozwalała na podróżowanie z prędkością 175 km/h.
    W 1954 roku pojawił się 356 Speedster. Był to dwuosobowy pojazd ze składanym dachem, chowanym za siedzeniemi. Z początku przednia szyba składał się z dwoch części, jednak później montowano wygięte szyby jednoczęściowe. Wersja ta miała silnik o poemności 1,5 l, o mocy 55 KM.
    Duże zmiany wprowadzono w 1955 roku. Zaokrąglono przednią szybę, zmniejszono rozmiar kół z 17 do 15 cali i zrezygnowano ze sprzedaży modelu 1,1. Oferowano silniki 1,3, 1,5 i 1,6 l o mocy do 75 KM. Po raz pierwszy zaprezentowano też jedną z najsłynniejszych odmian 356 - Carrerę o pojemności 1,5 l i mocy 100 KM, co przy masie 835 kg apozwalało pędzić z predkością 200 km/h. Motor miał po dwa wałki rozrządu w głowicy (DOHC), napędzane wałkami królewskimi.
    W 1963 roku zaprezentowano ostatnią modernizację 356, ale nastały już czasy nowego modelu. Legendarna "356" odchodziła do historii - wybudowano 76 303 sztuki i dodatkowo 10 na specjalne zamówienia.

Porsche 356 Speedster