Home  Porsche 911
    W październiku 1997 pojawiła się kolejna, piąta już odmiana 911 (oznaczenie fabryczne 996).
    6-cylindrowa jednostka napędowa posiadała 3.4 l pojemności i moc 300 KM, tym razem była chłodzona cieczą. Nowy silnik pozwalał przyspieszyć do 100 km/h w 5,3 s. Carrera wyposażona była w sześciobiegową skrzynię biegów, za dopłatą zamówić można było skrzynię Tiptronic.
    We wnętrze standardowo znajdowało się skórzaną tapicerkę, fotele regulowane w dowolny sposób oraz elektrycznie otwierane szyby. Centralnym punktem deski rozdzielczej jest obrotomierz, prędkościomierz jest po jego lewej stronie, możemy jednak korzystać z ciekłokrystalicznego wyświetlacza umieszczonego w obrotomierzu.
    Kilka miesięcy po premierze coupé, na genewskim salonie zaprezentowano kabriolet. Wyposażony w brezentowy dach nie różni się technicznie od zamkniętej wersji. Wzmacniany stalowym ożebrowaniem zachowuje swój kształt nawet przy najwyższych prędkościach, dzięki czemu we wnętrzu jest cicho, a aerodynamika nadwozia nie ponosi uszczerbku. Trójwarstwowa konstrukcja (tkanina - guma - tkanina) całkowicie odcina pasażerów od wpływów zewnętrznych i jest absolutnie nieprzemakalna.
    Nowością na paryskich targach motoryzacji w 1998 roku był model Carrera 4 z napędem na wszystkie koła. Zastosowany układ pochodzi wprawdzie z poprzedniego modelu (sprzęgło wiskotyczne), lecz dokonano w nim kilku zmian. Najważniejszą było wprowadzenie seryjnego układu ESP, który kontroluje trakcję. Nie zmieniono mocy silnika i układu przeniesienia napędu. Nowością w zewnętrznej stylizacji, odróżniającą ten model od napędzanego tylko na tylną oś, jest zastosowanie przezroczystych szybek kierunkowskazów. Carrera 4 pojawił się w sprzedaży w połowie listopada 1998 roku.
    W maju 1999 fabryka Porsche uzupełniła serię modeli 911 o wybitnie sportową wersję tego samochodu. Porsche 911 GT3 jest godnym następcą modelu RS. Inżynierowie Porsche zwiększyli pojemność chłodzonego cieczą silnika z 3,4 l do 3,6 l. Dzięki licznym ulepszeniom i zastosowaniu elementów z zespołu napędowego z GT1 oraz przekładni z 911 GT2 nowy 911 GT3 rozwija moc 360 KM. Maksymalny moment obrotowy wynosi 370 Nm. Samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,8 s.
    Cechą 911 GT3, pozwalającą na jego rozpoznanie, jest nowy kształt przodu samochodu, aerodynamiczny kształt listwy progowej, zamontowany na stałe spoiler.
    Model Turbo pojawił się na wystawie we Frankfurcie we wrześniu 1999 roku. W stosunku do Carrery, Turbo różni się potężnym wlotem powietrza z przodu i po bokach karoserii, większym tyłem z dodatkowym płatem, wysuwanym wyżej po przekroczeniu 120 km/h oraz zmienionymi reflektorami, zawierające większą liczbę punktów świetlnych, umieszczonych za gładką szybą.
    Turbo dysponuje seryjnym napędem czterech kół, który przenosi moc 420 KM pochodzącą z chłodzonego cieczą 6-cylindrowego silnika bokser 3,6 l, wyposażonego w dwie turbosprężarki.
    Porsche Targa swą światową premierę miało na Międzynarodowym Salonie Samochodowym we Frankfurcie w 2001 roku. Nowa Targa wyposażona została w szklany dach nowej generacji, który prawie bezszelestnie otwiera się i zamyka przy pomocy dwóch elektrycznych silników. Kolejna innowacja wprowadzona w tym modelu to otwierana szyba tylna, dzięki której łatwiejszy stał się załadunek bagaży.
    Targa wyposażona jest w sześciocylindrowy silnik typu bokser o pojemności 3,6 l i mocy 320 KM. Ta jednostka napędowa pozwala na rozpędzenie samochodu do prędkości 285 km/h. Mimo iż Targa waży o 70 kg więcej niż Carrera Coupé, na przyspieszenie od 0 do 100 km/h potrzebuje tyle samo czasu - 5,2 s.
    W roku 2001 na salonie w Detroit zadebiutowało Porsche 911 GT2. Nowy model jest rozwinięciem konstrukcji Turbo. Różni się od niego większą mocą oraz zmienioną stylistyką niektórych dodatków. 911 GT2 dysponuje 3,6-litrowymm, 6-cylindrowym podwójnie turbodoładowanym bokserem pochodzącym z modelu Turbo, ale wzmocnionym dodatkowymi 40 KM. Podwyższona do 460 KM moc maksymalna wystarcza, by rozpędzić samochód do 315 km/h, a 100 km/h ze startu zatrzymanego uzyskiwać w czasie zbliżonym do 4 s. Lepsze od modelu Turbo osiągi wynikają z mniejszej masy. Jej redukcję przeprowadzono, zastępując układ 4WD klasycznym napędem na cztery koła. Optyczne różnice to inny przedni zderzak z dużymi wlotami powietrza oraz będący jedną częścią tylny spoiler, którego ustawienie można regulować.
    Od 2002 roku modele 911 Carrera oraz 911 Carrera 4 przypominają nieco bardziej Porsche 911 Turbo. Wynika to przede wszystkim ze stylistyki reflektorów pochodzących właśnie z modelu Turbo.
    Z tyłu nowy model różni się od poprzednika dwoma owalnymi rurami wydechowymi oraz wyżłobieniem biegnącym na wysokości jednej trzeciej pojazdu. W kabriolecie 911 Carrera ogrzewana szyba tylna ze szkła zastąpiła szybę z tworzywa sztucznego w składanym dachu.
    Sześciocylindrowy silnik typu bokser ma większą niż dotychczas pojemność - 3,6 litra (wcześniej 3,4 l). Sześć cylindrów pozwala teraz na uzyskanie mocy 320 KM. Maksymalny moment obrotowy podniesiony o 20 Nm wynosi 370 Nm.
    W 911 Carrera zastosowano po raz pierwszy system VarioCam Plus, znany z Porsche 911 Turbo oraz GT2, którego działanie opiera się na nowym sposobie regulacji skoku zaworów poprzez przełączalne popychacze oraz wałek rozrządu ze zmiennymi fazami dla zaworów ssących. Przełączalne popychacze uruchamiane są elektrohydraulicznym zaworem sterującym. Ponieważ na wałku rozrządu napędzającym zawory ssące umieszczono krzywki o różnych kształtach, przełączanie popychaczy powoduje włączenie do pracy poszczególnych krzywek i realizację odpowiednich charakterystyk skoku zaworów. Dwa popychacze umieszczone jeden w drugim mogą zostać zablokowane hydraulicznie za pomocą trzpieni. Sterowanie fazami rozrządu wałka zaworów ssących następuje bezstopniowo za pomocą nastawnika hydraulicznego łączącego wał rozrządu z napędzającym go kołem zębatym. Zastosowanie VarioCam Plus pozwoliło z jednej strony uzyskać optymalną moc i moment obrotowy, z drugiej strony zmniejszyć zużycie paliwa, obniżyć emisję szkodliwych substancji i podnieść kulturę pracy silnika.
    Między innymi zwiększono o 15% przepływ powietrza chłodzącego w przedniej części pojazdu oraz zapewniono płynniejszy przepływ strumienia powietrza wokół nadkoli kół przednich. Udało się również znacznie obniżyć aerodynamiczną siłę wyporu osi przedniej i tylnej.
    W układzie hamulcowym firma Porsche zastosowała, podobnie jak w poprzednich modelach, perforowane tarcze hamulcowe z czterotłoczkowym monoblokowym zaciskiem hamulcowym ze stopu metali lekkich.
    Podobnie jak poprzedni model nowy 911 Carrera 4 wyposażony jest seryjnie w napęd na wszystkie koła oraz elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy "Porsche Stability Management" (PSM). Dzięki napędowi na wszystkie koła z wielotarczowym sprzęgłem wiskozowym przednie koła przenoszą zawsze co najmniej 5%, a w razie konieczności nawet 40% siły napędu. Porsche Stability Management (PSM) rozpoznaje przy pomocy czujników, czy pojazd porusza się po torze obranym przez kierowcę. W ekstremalnych sytuacjach, gdy samochód wymyka się spod kontroli, układ ingeruje w pracę hamulców poszczególnych kół przywracając stabilność jazdy. Jeżeli jednak i to nie wystarczy, PSM redukuje moc napędu sterując odpowiednio pracą silnika.
    Modernizacji poddano również tablicę wskaźników i wyposażenie wnętrza.
    W 2002 roku zaprezentowano wersję Carrera 4S. Pod maską 320 KM, przyspieszenie do "setki" w 5,1 sekundy, prędkość maksymalna 280 km/h.
    Carrera 4S podobna jest do topowej wersji 911 Turbo. Nie ma wielkiego tylnego spoilera (ale ma mniejszy, który unosi się, gdy auto osiąga prędkość 120 km/h), nie ma też charakterystycznych dla wersji 911 Turbo bocznych wlotów powietrza. Poza tym w Carrerze 4S znajduje się pełne wyposażenie z wszelkimi elektronicznymi dodatkami.
    Wnętrze Carrery 4S jest typowe dla wszystkich modeli z serii 911. Czytelne zegary z olbrzymim obrotomierzem na pierwszym planie, sportowe, dobrze dopasowane do sylwetki fotele z pełną regulacją elektryczną, poręczna kierownica. Przyciski zgrupowano na panelu środkowym.
    W 2003 roku Porsche zaprezentowało wersje Carrera 4S Cabrio. Kabriolet przyspiesza (z zamkniętym dachem) do 280 km/h. Uzyskanie takiego wyniku było możliwe, ponieważ Carrera 4S Cabrio otrzymała bardzo sztywne nadwozie odporniejsze na skręcanie niż pozostałe odkryte wersje "911", nie przybierając przy tym nadmiernie na wadze. Wzmocnienia karoserii zwiększyły jej masę zaledwie o 13 kg, natomiast masa własna całego kabrioletu wzrosła o 70 kg w stosunku do coupé.
    Nie tylko efektowne detale nadwozia, ale i wiele elementy układu jezdnego Carrera 4S przejęła z 911 Turbo. Napęd przenoszony jest bezpośrednio na tylną oś i poprzez sprzęgło wiskotyczne na przednie koła - w zależności od potrzeb od 5 do 40%.
    Materiał i konstrukcja dachu zapewniają ciszę - zupełną izolację od warunków pogodowych i podmuchów wiatru. Złożenie dachu trwa zaledwie 20 s i następuje w pełni automatycznie. Uruchomienie procesu odbywa się na trzy sposoby: za pomocą przycisku w konsoli środkowej, po przekręceniu kluczyka w zamku lub zdalnie, poprzez pilota w kluczyku. Możliwe jest również składanie dachu podczas jazdy - wystarczy zwolnić do 50 km/h i po chwili cała konstrukcja schowa się pod sztywną pokrywą z tworzywa zbrojonego włóknem szklanym. Jeśliby jednak podmuchy wiatru okazały się zbyt uciążliwe, wystarczy rozłożyć dostarczany standardowo windschott (dwie ramy pokryte siatkowym materiałem i rozpinane pomiędzy przednimi siedzeniami i przykryciem pałąków przeciwkapotażowych) schowany w zgrabnej torbie w bagażniku. Na zimę można na stałe zainstalować seryjny aluminiowy hardtop.
    Również w 2003 roku pojawił się Porsche 911 Turbo Cabrio. Silnik osiągał moc 420 KM i rozpędzał to auto do prędkości maksymalnej 305 km/h (ze złożonym dachem), a od 0 do 100 km/h przyspieszał w 4,2 s.
    911 GT3 ukazał się na rynku wiosną 2003 roku.
    Optyczną wizytówką tego samochodu jest regulowane skrzydło znajdujące się z tyłu auta, które zwiększa docisk nadwozia. Producenci zastosowali w nim sześciocylindrowy motor typu bokser o pojemności 3,6 l. Moc tej jednostki wynosi 381 KM. Do 100 km/h GT3 rozpędza się w 4,5 s. Natomiast prędkość maksymalna, jaką może uzyskać ten samochód, to 306 km/h.
    Wnętrze auta utrzymane jest w sportowym stylu z domieszką luksusu. Wyznacznikiem tego pierwszego trendu są kubełkowe, skórzane fotele. Natomiast elegancja zawarta jest w skórzanym obiciu kokpitu oraz aluminiowych detalach na dźwigniach zmiany biegów i hamulca ręcznego.
    W 2004 roku do sprzedaży weszły dwa modele 911 Turbo S - z nadwoziem coupe oraz cabrio. W porównaniu ze zwykłym Turbo, moc sześciocylindrowego boksera zwiększono o 30 KM, do 450 KM, maksymalny zaś moment obrotowy o 60 Nm, do 620 Nm. Prędkość maksymalna Turbo S wynosiła 307 km/h, do 100 km/h auto przyspiesza ło w 4,2 s.